Morgenster

FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Maart 20, 2018 Jason Boere M 0 46

De Morning Star is een linkse Britse dagelijkse tabloid kranten met een focus op sociale en handelskwesties unie. Artikelen en commentaar kolommen worden bijgedragen door schrijvers uit de socialistische, sociaaldemocratische, groen en religieuze perspectieven.

De krant werd opgericht in 1930 als de Daily Worker, orgaan van de Communistische Partij van Groot-Brittannië. Sinds 1945 het papier is eigendom van de People's Press Printing Society. Het werd omgedoopt tot de Morgenster in 1966. Groot-Brittannië weg naar het socialisme, het programma van de Communistische Partij van Groot-Brittannië, ligt ten grondslag aan redactionele houding van het papier.

De Daily Worker

Vroege jaren

De Morning Star werd opgericht in 1930 als de Daily Worker, het orgaan van het Centraal Comité van de Communistische Partij van Groot-Brittannië. De eerste editie werd op 1 januari 1930 van de kantoren van de krant in Tabernacle Street, Londen door acht leden van de Partij waaronder Kay Beauchamp. In januari 1934 verhuisde kantoren The Daily Worker om Cayton Straat van de City Road. Op 1 oktober 1935 werd de eerste acht pagina Daily Worker geproduceerd.

Het papier bekritiseerde Sir Walter Citrine na een ontmoeting in Parijs met de Franse minister van Arbeid Charles Pomaret in december 1939. Tijd gezegd van de gebeurtenissen na de vergadering, "Minister Pomaret geklemd neer op de Franse arbeidsmarkt met een set van drastische loon- & amp; -uurs decreten en Sir Walter Citrine ingestemd met een voorstel van minister van Financiën Sir John Simon dat loonsverhogingen in Groot-Brittannië worden gestopt ".

Citrien klaagde de Daily Worker wegens laster nadat hij hem en zijn medewerkers van "het uitzetten van de Franse Citrines om miljoenen van de Anglo-Franse Vakbondsleden achter de Anglo-Franse imperialistische oorlog machine te brengen" beschuldigd; de uitgever pleitte de Britse pers equivalent van 'eerlijke reactie'. Citrien vermeende, in antwoord op vragen van zijn advocaat, die de Daily Worker ontvangen £ 2.000 pond per maand van "Moskou", en dat Moskou gericht het papier tegen de oorlog verhalen af ​​te drukken.

Tweede wereldoorlog

Op 3 september 1939 premier Neville Chamberlain sprak tot de natie op de BBC, op welk moment hij de formele verklaring van de oorlog tussen Groot-Brittannië en nazi-Duitsland aangekondigd. Daily Worker editor JR Campbell, gesteund door zijn politieke bondgenoot, Partij secretaris-generaal Harry Pollitt, getracht het conflict tegen Hitler te schilderen als een voortzetting van de antifascistische strijd.

Dit tegengesproken de positie van de Komintern in de nasleep van het Molotov-Ribbentrop-pact, dat de oorlog was een strijd tussen rivaliserende imperialistische machten, en Campbell werd verwijderd als redacteur als gevolg, wordt vervangen door William Rust. Het papier beschuldigde beleid van de Britse regering als "niet naar Europa te redden van het fascisme, maar aan de Britse imperialistische vrede op te leggen aan Duitsland" voor de aanval op de Sovjet-Unie. De krant gereageerd op de moord op Leon Trotski door een Sovjet-agent met een artikel op 23 augustus 1940 met de titel "A Counter Revolutionary Gangster Passes", geschreven door voormalig redacteur Campbell.

Tijdens deze periode, toen de Sovjet-Unie was in samenwerking met Duitsland, de Daily Worker opgehouden te vallen nazi-Duitsland en pleitte beleid dat sommigen gezien als streven naar de oorlog te ondermijnen. Om deze reden is in januari 1941 werd de krant onderdrukt door de oorlogstijd coalitie minister van Binnenlandse Zaken, Herbert Morrison.

Volgende inval van het Duitse leger van de Sovjet-Unie in Operatie Barbarossa, vanaf juni 1941 vanaf, is de situatie veranderd. Uit 1942, en voor de rest van de oorlog, het papier was een groot voorstander van de Britse oorlogsinspanning, en campagne gevoerd om een ​​"tweede front" in Europa te organiseren om de Sovjet-Unie bij te staan. Verbod van de regering op de Daily Worker werd opgeheven in september 1942 na een campagne ondersteund door Hewlett Johnson, de decaan van Canterbury, en professor JBS Haldane. Een "Til de ban" conferentie in Centrale hal, Westminster op 21 maart 1942 werd bijgewoond door meer dan 2000 deelnemers. Een belangrijk onderdeel van de campagne was de Labour Party steun veilig te stellen. Op 26 mei 1942 na een verhit debat, de PvdA droeg een resolutie waarbij de regering moet het verbod op de Daily Worker tillen.

Tijdens het verbod de Daily Worker kantoren op Cayton Straat werden volledig verwoest door een brand tijdens de Blitz op 16 april 1941 verhuisde het papier tijdelijk in 1942 naar de voormalige Caledonian Press kantoren in Swinton Street. In 1945 werden nieuwe kantoren verworven in een voormalige borstel makers magazijn op 75 Farringdon Road, Londen EC1 voor de som van £ 48,000. Een Schotse editie van de Daily Worker werd geproduceerd uit haar fabriek in Glasgow van 11 november 1940.

De Daily Worker verwelkomde het vallen van de atoombom op Hiroshima, editorialising "De inzet van de nieuwe wapen op een aanzienlijke schaal zou de overgave van Japan te versnellen". Het papier juichte ook het bombardement van Nagasaki, en riep op tot het gebruik van aanvullende atoombommen tegen de Japanners.

Sinds september 1945 de krant is eigendom van en wordt uitgegeven door een lezer 'co-operative, de People's Press Printing Society, die werkt op een one-vote-per-aandeelhouder basis.

Naoorlogse

De Daily Worker was volledig achter de showprocessen in Hongarije, Tsjechoslowakije en Bulgarije in de late jaren 1940, evenals de breuk met Tito en Joegoslavië in 1948.

De laatste editie van de Daily Worker werd gepubliceerd op zaterdag 23 april 1966. Een redactioneel in dat laatste punt verklaarde:

De Morgenster

Geschiedenis

De eerste editie van de Morning Star verscheen op maandag 25 april, 1966.

Door de late jaren 1970, het papier en de CPGB begonnen in conflict te komen met elkaar, omdat de Eurocommunist trend in de CPGB groeide, terwijl de Morgenster behield een pro-Russische houding en tegengestelde eurocommunisme. In december 1981, toen de Poolse vakbond Solidariteit beweging werd onderdrukt en de staat van beleg uitgeroepen, de krant kritiek op het Uitvoerend Comité van de partij voor de veroordeling van de handelingen van de Poolse regering. In 1982, de Morgenster vielen de houding van het marxisme Vandaag, maandblad van de partij, die werd bestuurd door de eurocommunists.

Het papier wordt ondersteund de National Union of Mineworkers tijdens de staking van 1984-1985 de mijnwerkers, maar de partij had kritiek op Scargill de strategie tegen het einde van de staking worden. Ondertussen, de partij EG aangevoerd kandidaten die loyaal zijn aan Morning Star redacteur Tony Chater, en zijn plaatsvervanger, op de 1984 AVA van de PPS en riep op tot vervanging Chater te vechten. Hij werd verbannen uit de CPGB op dit moment, maar in juni 1985 AVA van de PPPS gehouden in Glasgow, Manchester en Londen gestemd door ongeveer 60 tot 40% voor de kandidaten gesteund door het bestuur van de Morgenster. Chater bleef redacteur van het papier voor een ander decennium.

Opeenvolgende jaarlijkse algemene vergaderingen van de People's Press Printing Society zijn overeengekomen dat het beleid van het papier is gebaseerd op Britse weg naar het socialisme, het programma van de Communistische Partij van Groot-Brittannië; in zijn vroegere vormen vóór 1985, het programma van de CPGB.

Redactionele beleid

Over internationale vraagstukken het papier pleit voor een "twee-staten" oplossing voor het Israëlisch-Palestijnse conflict en roept de Israëlische terugtrekking uit de Palestijnse gebieden. Het was het enige dagblad in Groot-Brittannië te verzetten tegen de oorlog in Kosovo, kaak Noord-Atlantische Verdragsorganisatie militaire interventie, en consequent verdedigd Servische president Slobodan Milošević, volgens andere extreem-linkse publicaties, en tegenover de NAVO in de Kosovo-oorlog van 1999 tegen wat overbleef van het voormalige Joegoslavië. De krant tegen de oorlog in Irak.

Op Noord-Ierland het papier neemt een pro-Ierse nationalisme lijn. Nieuwsberichten uit Noord-Ierland worden beschreven als "Door onze buitenlandse Desk".

Zoals de masttop suggereert, het papier ondersteunt het algemeen vrede en socialisme. Het is eurosceptische en steunde de No2EU platform in de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2009. Het is van cruciaal belang van de bovenste of heersende klassen. Het verdedigt vreedzame protesten en de burgerlijke ongehoorzaamheid en industriële actie van werknemers om de arbeidsomstandigheden en lonen te verbeteren. De Morning Star is bezig met milieuvraagstukken en ondersteunt milieu campagne groepen; Het pleit eenzijdige nucleaire ontwapening. In verkiezingen onderschrijft het papier van de Communistische Partij van Groot-Brittannië; waarbij het CPB niet staat, het papier is voorstander van een stem voor de PvdA.

Medewerkers en personeel

In de eerste jaren van de eenentwintigste eeuw is het papier bijdragen van Uri Avnery, John Pilger, Green activist Derek Wall, ex-burgemeester van Londen Ken Livingstone, Labour parlementsleden Jeremy Corbyn en John McDonnell, Green MP Caroline Lucas uitgevoerd, Respect MP George Galloway, voormalig parlementslid Alan Simpson, de cartoonist Martin Rowson, en vele vakbond secretarissen-generaal. Functies worden bijgedragen door schrijvers uit een reeks van socialistische, sociaal-democratische, groen en religieuze perspectieven. Ondanks dit, volgens John Haylett in 2005: ". Dingen die gebeurden in de Sovjet-Unie 70 jaar geleden worden nog steeds gebruikt als een stok om de Morgenster te verslaan"

Op 1 januari 2009, Bill Benfield nam als hoofdredacteur van het Morning Star. John Haylett, die redacteur was geweest sinds 1995, nam de functie van politiek redacteur. Bill Benfield was eerder adjunct-hoofdredacteur en het hoofd van de productie.

In mei 2012, Richard Bagley werd redacteur van de Morgenster, die al werkzaam bij het papier in verschillende posities sinds 2001. In juli 2014 trad hij af als redacteur, met Ben Chacko steeds acteren editor in afwachting van een formele afspraak proces.

Financiën en circulatie

De Morning Star draagt ​​weinig commerciële reclame, met lage advertentietarieven, en het deksel prijs dekt niet druk en distributie. Bijgevolg heeft het papier altijd afhankelijk van donaties van activisten, lezers, en vakbonden geweest. De krant baseert zich op haar "Star Fund" beroep. In het verleden heeft de papieren subsidie ​​van de Sovjet-Unie in de vorm van bulk orders. In 1981, de oplage was ongeveer 36.000.

In maart 2005, BBC News Magazine meldde circulatie de Morgenster 's als tussen de 13.000 en 14.000, citeert John Haylett's commentaar "misschien maar een op de 10 van deze lezers zou zichzelf bestempelen als communisten", terwijl in augustus 2006 The Guardian meldde de oplage te zijn "ongeveer 25.000".

De Morning Star heeft ook een veel hoger profiel bij vakbond bijeenkomsten en binnen de Britse vakbeweging die, in het bijzonder met de vakbonden, zoals Unite, GMB, UCATT, FBU, Community, CWU, NUM, Durham Mijnwerkers, Gevangenis Officieren en RMT. Sinds 2008 heeft de Morgenster expositieruimte gehuurd bij de Trades Union Congress, met gesponsorde kopieën uitgedeeld aan de afgevaardigden op de TUC, Labour Party Conference, op unie conferenties en high profile evenementen zoals de Tolpuddle Festival en het Durham mijnwerkers Gala. De krant is ook beschikbaar op onafhankelijke krantenwinkels en winkels zoals Martin McColl, in de plaatselijke supermarkten zoals Budgens, op stations en wegrestaurants.

Tijdens de vroege ochtend van 28 juli 2008 werden de kantoren van de krant beschadigd door brand, en de editie van 29 juli nam een ​​gereduceerde vorm.

Op 1 juni 2009 is de Morgenster opnieuw gelanceerd. De herlancering omvatte een editie 16 pagina's tijdens de week, en een 24-pagina weekend editie. Er was ook een ruimer gebruik van kleurenfoto's en afbeeldingen, plus een herontwerp en een moderne inrichting van de bladzijden. De Morning Star vernieuwde ook haar website. Daarnaast is een aantal nieuwe en ervaren journalisten werden ingeschakeld en de posities van de full-time Industrial Correspondent en Lobby Correspondent in het Lagerhuis werden opnieuw.

In november 2011, de Morgenster lanceerde een dringend beroep op £ 75.000 te verhogen met het oog op een aantal financiële problemen waardoor het papier kan onder aan het eind van het jaar zijn gegaan pakken.

Op maandag 18 juni 2012, de Morgenster verplaatst om het afdrukken aan het Trinity Mirror twee afdrukken sites in Watford en Oldham, die de verdeling van de Morgenster verbeterd om alle delen van het land, met name Schotland.

Online versie

Een online versie van de krant werd geïntroduceerd op 1 april 2004. In eerste instantie slechts enkele onderdelen van de site vrij waren, met inbegrip van een PDF van de voorpagina van de krant, de redactionele "Star Comment" en alle artikelen uit de cultuur en de sportpagina's, terwijl functies en de actuele nieuws waren slechts abonnement. Op 1 januari 2009 werd dit beleid veranderd, en nu alle inhoud is vrij beschikbaar online. In april 2012, de krant gestart met een dagelijkse e-editie van de volledige krant, waarop lezers kunnen zich abonneren op voor een kleine vergoeding.

Editors

(0)
(0)
Commentaren - 0
Geen commentaar

Voeg een reactie

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tekens over: 3000
captcha